top of page
  • eladm4

טיפים לצופיות מעשית ברשת

עודכן: 10 באוק׳ 2023

מאת: גרעין המרל"צ


הכלי הצופי הוא אחד האמצעים העומדים לפנינו בבניית פעילות מאווררת בשעת חירום ומשבר. עם זאת המעבר להדרכה מקוונת לא פעם יוצרת הגבלות ומוסיפה אתגר ליצירת חוויה צופית אותנטית. הש"שנים של גרעין המרל"צ ריכזו בעבורנו מספר טיפים לצופית מעשית ברשת.


אז איך עושים את זה בזום?

קודם כל חשוב לשמור על עקרונות ההדרכה בזום:

· סביבה- הזום היא סביבת הפעילות ולכן צריך לדאוג שהסביבה בה המדריך מעביר פעולה תהיה סביבה שקטה, עם אינטרנט (כדי למנוע בעיות טכניות) וכמה שפחות הסחות דעת סביב האזור שבו המדריך יושב.

· מצלמה- המדריך.ה צריך.ה לדאוג שהמצלמה שלו תהיה פתוחה לאורך כל הפעילות (כנ"ל כלפי חניכים)

· כלים- בזום יש כלים שיכולים לעזור למדריך.ה בהעברת פעולות, אם זה האימוגיים, שינויי רקע, חלוקה לחדרים וכו' – צריך לדעת איך לנצל את סביבת ההדרכה (הזום) לטובת הפעולות תוך כדי שימוש בכלים הנ''ל.

· ריכוז- איבוד ריכוז בזמן פעולה רגילה מוכר לכל מדריך ומדריכה. בזום הגירוי החיצוני עוד יותר מאתגר וקל מאוד לאבד את הקשב של החניכים.ות. כדי להימנע מכך ניתן לחלק את הפעולה שתכלול הפסקות קצרות, או לעשות לחניכים.ות פעילות אקטיבית וככה והקשב שלהם נשמר כי הם עושים משהו באופן פיזי ולא יושבים שעה וחצי מול מחשב.


אחרי שהבנו את העקרונות, איך מעבירים את הצופיות עצמה? כדי להעביר צופיות בזום צריך לנצל את כל המשאבים שקיימים על מנת שהלימוד יהיה טוב והחוויה תישמר, לדוגמה: השתמשו בשתי מצלמות, אחת מהטלפון שתציג מה שאתם עושים והשנייה מהמחשב כדאי לשמור על קשר עין עם החניכים.ות ולעבור איתם שלב שלב. או השתמשו בשיתוף מסך מצאו סרטון מתאים והעבירו את הזמן צופיות גם שלב אחר שלב.

דרך נוספת, חשבו על זמני הצופיות שעברתם בגיל של החניכים.ות שלכם.ן, או עברו על המדרג הצופיות של השכבת גיל שלהם ומצאו זמן צופיות שמתאים ומעניין. איך אתם הייתם.ן רוצים לעבור אותו? איך להתאים את זה לזום? *הערה: תמיד כדאי להיעזר בעוד חבר.ת צוות/ הרשגד וכו' כדי לכתוב פעולה או כדי להתייעץ!

עוד אפשרות, הפעילו את החניכים.ות, שיהיו אקטיביים.ות! תנו להם.ן ללכת לפי מתכון/הוראות/דגם שתתנו או הגבילו אותם במוצרים/פריטים שיעזרו להם להכין תוצר מסויים (אוכל/יצירה/דגם...) האתגר יבוא ממטרת המשימה והחוויה בעקבות הפעילות. שימו לב: החניכים.ות כאן פועלים.ות באופן יחידני ולא כקבוצה- ניתן ליצור פעולות של שיתוף פעולה בין החניכים.ות כמו קבצים שיותר מאחד יכול לערוך בו. דרך נוספת היא לבקש מהחניכים.ות לכוון אחד את השניה כדי לפתור חידה/ יצירת תוצר כלשהו.


כמובן שקיימים עוד מלא פעילויות לזמן זום – ניתן לפנות לגרעין המרל"צ לכל שאלה.

1,397 צפיות

Comments


bottom of page